Batteri
Av: Christoffer    Den: 2010-10-19 22:12

Jag har orginalbatteri i min bulle, det heter GS, GT14B-4. Någon som vet om detta är ett GEL batteri? Jag har köpt en underhållsladdare på biltema, art no: 37-727. Det står i bruksanvisningen att den är till för syra batterier eller GEL batterier och att batterispänningen skall vara på minst 9V. Någon som vet om man kan ha denna laddare till detta batteri?

Svara på inlägget -->>


Av: Tugurius    Den: 2010-10-30 09:49

Nu är jag helt med...jag skall köpa ett nytt batteri!!!

:)


Av: mattz    Den: 2010-10-30 02:57

Tugurius
Jag skulle tro att du blir ganska laddad om du trycker ner det mitt i natten. Skulle sen, mot förmodan, denna laddning göra dig överladdad så är rådet att du inte besöker bullen för att ge tillbaka denna nyvunna överkottsenergi i form av autovomering. Om så ändå skulle vara fallet så tror jag inte du vill ha igång den innan frun eller barnen har tvättat den. Under tiden hinner du iväg och köpa nytt batteri. Så tänkte jag där.... :)


Av: Tugurius    Den: 2010-10-29 19:21

Citat från Vartas Hemsida

"LÄNGRE STILLESTÅND
En av huvudorsakerna till batteriproblem är de sulfatbeläggningar som uppstår vid långa stillestånd. När batteriet urladdas bildas sulfat som biter sig fast mer och mer på elektroderna ju längre det dröjer innan batteriet återladdas. Följden blir att batteriet blir svagare eller till och med strejkar totalt. Därför är det absolut nödvändigt att gå igenom följande moment:

1. Ladda batteriet. Bryt förbindelsen mellan fordonet och batteriet vid minuspolen.
2. Förvara batteriet på ett torrt, rent och gärna svalt ställe. Ett väl laddat batteri tar ingen skada av att förvaras i minusgrader. Hög värme däremot påskyndar batteriets självurladdning.
3. Kontrollera laddningsnivån (spänningen) regelbundet och efterladda batteriet om det behövs."


MATTZ det ligger något i det du skriver...men jag är ändå rätt att tuga i mig det ;)


http://www.varta-automotive.se/index.php?id=309&L=21


Av: Tugurius    Den: 2010-10-29 18:49

MATTZ > det där med att lägga batteri i frysen???

Hur fan hade det gått för mig när jag en lördag morgon, vid "typ" 3-tiden, skall ha min "natta mad". Jag slänger in ett ny laddat 12v mc batteri i micron och kör fullt ös i 3-4 minuter...
Jag hade ju inte fått igång bullen till våren!!!!

????????HUR TÄNTKE DU DÄR????????

(SkÅÅÅNS IRÅNI)


Av: björn    Den: 2010-10-29 16:48

Batteriet på bilden ser ut som ett äldre "underhållsfritt" bly/ syra Yuasabatteri.(fast det riktiga kan ju vara ett annat)
Kolla när ni köper utifrån att ni får ett batteri som kan läggas ned. Gelbatteri. Vissa batteri av biliigareälder typ kan bara tilltas 45 grader på sidan.


Av: bernelli    Den: 2010-10-29 13:00

Hej - kanske vi få bra pris om vi beställa flera i Danmark (den företag som Arne hittat) ochso frakt skall bli billigare. Jag behöver en nya senast i varen 2011.


Av: Arne    Den: 2010-10-29 11:58

Ok Matz, du får som du vill.
Korr till tidigare inlägg:
Den laddare som rekommenderas är en C-TEK-laddare.


Av: mattz    Den: 2010-10-29 10:37

Arne! Att använda ordet "ska" innebär att inget annat fungerar överhuvudtaget. Jag har aldrig och tänker aldrig använda c-tec´s laddare utav den anledningen att min specialist i området råder mig att inte använda den. Han jobbar med batterier och har så gjort i över 40 år. Hans tips är att ladda upp det, ta ur det och förvara det i frysen över vintern. Ett fulladdat batteri fryser aldrig sönder. Ta fram det till våren och när batteriet nått 10-15 plusgrader är det bara att köra igen. Jag har en -04 och har aldrig bytt batteri eller haft problem med det.


Av: Arne    Den: 2010-10-28 22:18

Här kommer ett bra och prisvärt batteri säger de som vet, har själv inte provat men funderar på att byta till detta eftersom originalbatteriet har suttit i enda sedan 2003.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3820954815&n=-1815930749&pn=-1815923561


Av: björn    Den: 2010-10-27 22:57

jag kör med Yuasa det är ett välkänt och mycket bra från början Japanskt kvalitetsbatteri.
Yuasa används i de flesta hojar som original.
Det är inget fel att köpa ett mera skaktåligt, men det är lite överkurs och Onödigt dyrt i en BT 1100 fast det bestämmer man själv förstås.
Det blit inte samma "Stora" vibrationer som i en HD t.e.x
En del tycker att Biltemas batteri är av sämre kvalitet än de dyrare(jag vet inte) men det brukar ju vara så att man får vad man betalar för


Av: Tugurius    Den: 2010-10-27 21:39

jag laddar med min c-tek varjegång jag ställer in hojen i garaget, även sommar tid.

men jag har en -05 och tror inte förra ägaren bytte batteri någon gång. så det blir dags till våren.

men jag undrar vad har ni för batterier.

har någon provat Optimas YEllow top?
eller Vartas nya gel/sand batteri, som skall tåla skakningar bättre?


Av: björn    Den: 2010-10-27 16:04

Personligen så har jag aldrig batteriet inkopplat till laddaren hela tiden.
Jag brukar vänta någon månad med att koppla in laddaren när hojen är inställd för vintern. När månaden har gått så kopplar jag in laddaren ett dygn eller så. kopplar bort den igen till nästa månad.Osv.
jag har själv både C-tec och en vanlig liten mc laddare som ger 1Amp (C.a en tiondel av totala strömstyrkan i batteriet) i laddström.
jag har aldrig några problem med mina batterier.
Huvudsaken är att man inte glömmer bort det i flera månader så spänningen sjunker för mycket.
Använd din laddare inga problem....


Av: Christoffer    Den: 2010-10-27 11:28

Okej, så vad tror ni om min underhållsladdare som är inköpt på biltema? Skulle ni ha den stå på ladding dygnet runt under hela vintern med den laddaren?


Av: björn    Den: 2010-10-26 22:40

Det är det som är ett litet problem med just vissa Gelbatterier.
Om man later de stå urladdade för länge (flera manader) och spanningen sjunker till under 9 volt tror jag, sa kan de polvanda. i detta lage så KAN en C.tec eller liknande laddare radda batteriet fast det är inte 100 % sakert.

Skillnaden med de vanliga blysyrabatterierna är de kan man ladda ur helt utan att de tar tar skada eller polvander men de går inte att anvanda till Bt 1100.


Av: Tompten    Den: 2010-10-26 21:54

Om jag föstod försäljaren rätt, när jag köpte min C-tek, så ska den visst "vända" på polerna, så att diverse beläggningar "skakas" loss ifrån batteriplattorna. Och det är ju en annan fördel med en sådan laddare. =)


Av: Christoffer    Den: 2010-10-19 23:06

Okej, tack arne. Men den laddaren jag har köpt fungerar på samma sätt som du beskriver om c-tek laddaren vad jag har förstått det som. I alla fall om man ska tro han på biltema som berättade hur den fungerar. Men bra. Då vet jag att den lågpris laddaren jag har köpt inte är skadlig för batteriet i alla fall. Så kanske det får bli en c-tek laddare till nästa år=)


Av: Arne    Den: 2010-10-19 22:42

Den laddare du har verkar fungera till ditt batteri eftersom den är avsedd för bly/syra och det är ett bly/syrabatteri som du har i Bullen. Men den bästa laddare du kan ha är en C-TEK laddare. Det är den man brukar rekommendera, den är dock lite dyrare.

Jula har och en för 499:-
http://www.jula.se/batteriladdare-zafir-45-1-2-90-ah-129790

Här kommer lite allmän info ang vinterunderhåll av batteriet
Det är ingen bra idé att låta batteriet stå utan laddning hela vintern och har du inget varmgarage ska batteriet förvars inomhus under vintern. Den typ av batterier som sitter i Bulldogen förstörs om de blir helt urladdade. Det finns risk för det om det får stå oladdat och framför allt om det sitter i samtidigt som Bullen förvaras i kallgarage. Och ladda inte upp batteriet med vanlig billaddare, då blir det garanterat förstört.

Den laddaren du ska använda kallas för C-TEK laddare och finns att köpa på ex Jula artikelnr: 608060 pris 499:-. Den laddaren kan du koppla in även om du inte tar ur batteriet och den känner själv av när batteriet behöver en laddningsdos. Koppla in på hösten så sköter den om laddningen automatiskt under vintern, sen är det bara att hänga i batteriet när våren kommer och tuta å köra.




Skriv ett svar:
Alias:

Lösenord:

Ämne:

Meddelande:

Länk:

Om du vill ha med en länk i ditt inlägg, ex från bild från bildsidan.